Lilypie Pregnancy tickers
Daisypath Anniversary tickers

Family Trip to Surabaya-Pacitan

Assalamualaikum!

hehehe..tengah rasa macam free nak update cerita jalan2 aja yang kurang best tu tapi mehla kita go thru apa yang berlaku sepanjang trip kami ke Surabaya yek..Sebenarnya tujuan kami ke sana lebih kepada melawat daripada melancong tapi tak disangka2 langsung tak ada melancongnya..tensen je aja & MA sepanjang holiday sebab terpaksa bertekak dengan abah sendiri, sebab kalau diikutkan abah aja yang conduct trip ni.tukar plan sesuka hati dan dll.. banyakla tapi bagi aja its still fun even tak shopping sgt..save duet aku!haha

siapa-siapa yg baca jangan pulak rasa aja ni tak suka abah aja sebab abah aja memang degil, ikut kata dia je dll (sama je cam aku)..tapi memang hasrat aja nak bawa abah pegi ke sini yela..abah tu dah umur nak masuk 71 tahun..ntah ni mungkin pertama dan terakhir melawat saudara mara kat sana, biarkan aje la...cuma kasian sama laki ku aja..MA tak pernah bercuti bersama famili aja dan aja nampak yang dia macam serik.haha..kecian2..

OK la..kami ke sana selama 6 hari 5 malam..bertolak pagi dari LCCT dan sampai sana dalam jam 9pg WID. Memang salah aja jugak sebab bagi bulat2 pada abah utk uruskan transport tapi yela..mana kita tau..kami dapat supir yang HAMPEH!Sangat2 sampai korang pon xkan dapat bayangkan macam mana kehampehan dia..huhuhu...perjalanan dari Surabaya ke Pacitan ambil masa dalam 6-7 jam jauh tu kan? tapi supir ni amik masa 11 jam! tak haru aja duduk dalam mobil a.k.a van selama 11 jam dari jam 12.30 tgh -12.00 malam.baru sampai..dia bawk 60km/jam jek..hari pertama dan kedua okay je la..xde fikirkan sangat..tapi tu la menyebabkan tulang pinggang dan pinggul aja sakit2 sampai hari ni..hahaha.

Kami stay di pacitan selama 3 hari 3 malam..haha..sebab tak masuk 1 hari perjalanan pergi dan balik..di sana memang kejutan budaya betul la aja ni..seingat aja , kat Malaysia ni dah miskin sangat la orang2 yang dikategorikan miskin, tapi sebenarnya, di sana lagi teruk! mata wang sana kan very diff dengan Malaysia.so sosioekonomi di Pacitan ni lebih kurang macam di Pekan Ijok ehhh..tp ijok lagi majula...nak bandingkan dengan apa yek? ntahla..mmg jauh berbeza..patutla ramai org2 sana berhijrah cari kerja di Malaysia,nak dapatkan 1 juta rupiah@rm300++ pon susah..tapi rumah mereka cantek2 di luar.hahaha

Jenuh jugak la makan nasi 3x sehari dengan lauk telur, tauhu dan tempe sampai aja rasa muka aja dah macam muka tempeh..nasib baik salah sebuah rumah yang kami duduk tu berdekatan dengan laut..so satu hari tu kami pergi ke bagan tu beli la ketam dan ikan2..waaaa.best2..murah2..tapi malang sbb tak boleh beli banyak2..mereka tidak ada peti ais.huaaaa...jalan2 memang more to melawat2 la dan pergi pekan2 je sebab even di sana ada banyak tempat menarik, abah aja bnyak tak bagi aja pergi sebab mengandung..adushhhh..geram wooo..cantek2 kat situ sebenarnya..One more thing, mereka di sini memang susah nak guna dapur gas. Kalau kita rasa Kelantan area Gua Musang or Jeli tu dah macam pedalaman sangat, sini lagi 3x ganda situasinya..masak guna dapur kayu tau..dapur diorang besar sebab guna dapur kayu kan..perlukan ruang yang besar..

Bilik2 masih ada la.tapi sepanjang kat sana aja & MA tido kat luar di ruang tamu je sebab xcukup bilik..naseb baek  tilam best dan cuaca sana malam memang sejuk.patut la rumah diorang xda kipas.sebab angin laut lawan dengan angin bukit..malam2 menggigil jugak la..hal mandi lagi best..kami mandi air sumur..sejuk wooo...bilik air memang xde pintu la..satu laluan dengan jamban pulak tu..xke haru? naseb aku ni prepare dah dengan kain batik dan kain pelekat..legaaa...hoho.

Owh ya..lupa pulak nak bagitau..yang kami pergi melawat ni sebenarnya adik beradik arwah mak aja tapi lain ibu..arwah atuk aja datang ke Tanah Melayu dulu la...pastu datang sini kahwin dengan orang Tanah Melayu before jadi Malaysia..Jadi, bila dah merdeka, of cos la terus jadi orang Malaysia.kan? Ada 3 orang adik beradik arwah mak..2 dah meninggal yang tinggal anak2 mereka yakni sepupu kami la.tinggal seorang saja makcik yang ada tapi kami tak berapa nak mesra sebab tak paham apa dia cakap...capek aku nak translate kat MA setiap kali borak2..haha.so, ni kira nak kenal salur galur keluarga la tapi ikutkan abah aja pon ada keturunan dia di Indonesia tapi dah jauh sangat, jadi abah pon dah tak cam dah..tapi okayla..at least kita tahu yang kita ada saudara mara di indonesia ni..

nanti cek next entry aja kisah jalan2 di Surabaya pulak yek..ni more to Pacitan's area.:D

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 orang doakan kesejahteraan aja..: