Tips Kewangan Utk Aja & B2b

  
Salam untuk semua..
 
Kalau Aja dah nak fikirkan tentang kahwin, mesti kepala Aja berpusing-pusing kejap sebab hal-hal ni melibatkan banyak DUIT..Cuba bayangkan orang yg betul2 baru habes belajar & berniat nak kahwin, macam mana dia nak kumpul duit sedangkan dia pun masih terkial-kial untuk menyeimbangkan life dia? [like ME].

Maka langkah2 yg boleh diambil adalah pinjam duit mak ayah atau pinjam dengan bank.kasihan kan? Kalau sekarang aja tengok kalau lulusan SPM saja dah letak RM10,000..mak aihhhh.abis tu orang yag lulusan ijazah macam aja ni kena cakap berapa plak? Huhu

Bagi yang bakal atau sudah mendirikan rumah tangga, perancangan kewangan adalah amat penting terutamanya yang berkaitan dengan HUTANG. Ni belum jadi topik utama saya dan MA.hehe…

Hutang rumah, kereta dan mungkin perabot semuanya perlu dibayar. Tapi kita kena bijak lah menguruskan pendapatan kita supaya ia tak akan jadi defisit. Nanti dikata kita kedekut pun tak apala asalkan matlamat kewangan kita tercapai. Jangan ikutkan sangat kehendak nafsu sebab yg menyesal nanti diri sendiri, mereka hanya tolong tengok je..plus gelak tergoleng-goleng.kan? (Eh, bahasa apa ni?ahhh.bantai!)

OK, jom tengok macam mana nak tahu nilai hutang daripada jumlah pendapatan kita sebulan.

Nisbah pendapatan / hutang:

Bayaran hutang bulanan (wajib bulan2): (contoh: RM1000)
Pendapatan bulanan kasar                    : (contoh: RM2000)
= RM1000  / RM2000 x 100%
= 50%

So, separuh daripada pendapatan kita adalah hutang. Pastikan kita mencatat setiap jumlah pendapatan dan juga hutang yang perlu dibayar. Haaa.jadi yang lebih-lebih tu terserah nak simpan atau pun digunakan..=D

Untuk Orang yg Terpaksa Berhutang

♥ Meminjam secara berhemat
♥ Urus kad kredit dengan bijak
♥ Kurangkan hutang
♥ Buatlah belanjawan
♥ Mulakanlah simpanan

# Moga-moga kewangan aja mencukupi untuk majlis cinta kami nanti. Walau terpaksa ikat perut, ikat nafsu, ikat semua la..asalkan cukup untuk buat kenduri kahwin yang paling indah dalam hidup aja & MA. Bukan mahukan yang mahal-mahal, simple sudeyy..tapi yang ringkas tu pun perlukan DUIT.kan? yang penting menjadi kenangan manis dalam hidup kami.InsyaAllah..





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 orang doakan kesejahteraan aja..:

Epa Zarifa said...

betul dear, duit paling penat n dugaan paling hebat dalam kite nk bina masjid. kdg2 pasal duit pun boleh jadi isu besar tau...masing2 cepat terasa. rsnye, kalau pasal duit ni kite pasangan kne bincang elok2...

ala...pasal hantaran tu, ikut jela pihak laki nak bg bape, mmg efa tgk ada spm je tapi 10k, tapi kalau pihak laki die mampu, pe salahnya, kite xmo susahkan laki, yg penting kehidupan lepas kawen kan?


me degree 10k saja... ;)

oh, jom xchange link b2b from selangor

http://epagroove.blogspot.com

dhiera said...

wawah...aja bab duit memang expert. dr dulu sampai sekarang. wink wink

aja, tu video ape? tak dapat tengok la~

::Aja:: said...

@Epa....hai!baik..nanti aja jalan2.hehe.. betul tu..cuma takut tgk senario skang ni..kalo bkl husband die mmg mampu xpe..ni kes br habes belajr..br nak belajar idup..terus mintak smpai 20k...xpengsan nak cr duet..:)

@dhiera..yipppie!saja je letak..sebagai peringatan utk semua..eh.ada video kew?

nia said...

hee. ce letak sijil segala sijil dr spm sampai ijazah phd segala aatas dulang :) mesti kenyang! bukan pengsan lagi..nyawa nyawa katak..kalau memang ade rezeki betul betul tak salah . boleh pergi umrah dahh .

::Aja:: said...

@nia..wahh.cdangan yg bernas!lps tu aja kene lepuk ngan abh n fam yg lain.muahahah..show off anak suraji ni..=D