Lilypie Pregnancy tickers
Daisypath Anniversary tickers

Tanda-tanda Awal Kehamilan - Part 2


Okay..first sekali aja minta maaf kalau entry ni panjang sangat.hehe..okay..nak continue cerita tentang tanda-tanda awal kehamilan macam yang aja dah share di entry sebelumnya di SINI LA...
 
Di bawah adalah tanda-tanda awal kehamilan, cekidaut!:

1. Loya & Muntah

Tanda-tanda ini kebiasaannya terjadi pada semua wanita hamil disebabkan peningkatan hormon secara tiba-tiba pada aliran darah.
 
Sebelum tahu diri ni preggy (ehh..terlepas cakap ke?:P)..tak de la pulak rasa loya & muntah..sekarang pun belum lagi..tak de feel nak uwekkk3. tapi perasan kalo naek kete MA je aja kena kunyah benda-benda masam..rasa macam ada sesuatu yang berkumpul di tekak tapi tak nak keluar.hehe..naik kereta sendiri tak de pulak rasa macam tu.lalalala~

2. Kerap buang air kecil

Hal ini berlaku kerana tubuh badan menghasilkan cairan tambahan untuk baby. Jangan nak tahan-tahan kalu nak terkucil, terus ke tandas ye sebab kalo tahan-tahan nanti takut ada infection..lagi haru...

Yes..ni memang diakui sebab di opis aja boleh ke toilet more than 3 times waktu before lunch sahaja..tak masuk petang yek..heheh..

3. Keluar Darah diikuti Kram Perut

Darah ini adalah bersifat sementara dan terlalu sedikit. Ia muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Kehadiran darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya darah pada saat kehamilan kadang disalah ertikan sebagai menstruasi.

Selain itu, keluarnya darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.

Aja tak ada rasa keluar darah ni..kawan aja ada..tapi perut kram memang sampai saat ini..pelik jugak sebab sakit wooo..nak meniarap pun tak leh dah..sesak perot.ehh.hehe

4. Mengidam

Biasanya kalo mengandung je mesti dikaitkan dengan mengidam macam2 kan..kebiasaanya makanan yang masam-masam dan mungkin lebih dari itu!

Aja memang jenis telan je semua tolak kayu batu..so xperasan pon lagi ada mengidam ke tak..tapi semalam minta MA singgah pasar beli kebab campur sampai nak terkeluar air mata sebab MA xmau singgah..naseb baek aleh2 die pegi jugak.weee..luv u hubby!

5. Moody

Sering marah-marah pada suami dan mengalami perubahan tingkah laku. Hal ini disebabkan dari kemunculan hormon-hormon baru di dalam tubuh anda. Perubahan yang drastik daripada tidak pernah marah kepada pemarah akan berlaku saat kehamilan.
 
Aja memang sensitif MA kata..so dia tak heran dah.hehe

7. Pengsan

Gejala ini berlaku kerana kekurangan gula dalam badan. Makan secukupnya bagi mengelakkan anda pengsan.

Owh...yang ni belum dan harap2 tak ade lah sampai mengganggu kerja dan t/jawab aja yg lain.uhuk3

9. Cepat rasa mengah

Rasa lelah atau mengah yang berlebih akan membuat anda cepat tertidur. Hal ini disebabkan dari perubahan hormon dan juga akibat dari kinerja organ-organ vital untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan janin. Biasanya rasa lelah ini hanya pada trimester pertama dan akan hilang saat memasuki trimester kedua.

yup..true..hehe

10. Tidak bermaya/letih

Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

Yepp..benar sekali sebab aja memang cepat letih & sangat selalu tido awal sekarang..siap boleh tertido sambil teman MA tgk TV.

11. Tidak datang haid (period)

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

Actually aja dah wat UPT test before due period.hehe..gedik kan? tak tahu la..sebab rasa sakit yang amat sangat kat breast, so cpt2 cek UPT..(apa kaitan?)..tetibe..eh3..heeee

Aja wat test 2x pada waktu pagi..2nd test line tu lagi clear dan
...

Dan akhirnya.....

12. Ujian air kencing yang positif

Kalau dah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian urin, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...

Tahniah! Anda sudah mengandung!hehehe

So...jalan cerita ni tak paham2 lagi ke? Alhamdulillah..aja dah hamil..berkat doa dan usaha..selepas 5 bulan lebih berkahwin, Allah kurniakan rezeki yang tak ternilai buat kami..MA happy sangat sampai makan senyum sorang2..tengok TV pon tersengih2.pastu tido tersengih gak..adoiii..daddy...nape sampai camtu.?hehehe..

Setakat ni aja masih belum buat check up di klinik mungkin this week atau esok..mana tahu? sebab takut jugak..baby first kan..so..selamat tinggal my heels, wedges dan segala yg tinggi2..aja cuma berani pakai sandal & kasut flat je sekarang..

ikut kiraan sendiri..(aku kan doktor?kekeke)..dah masuk 5 minggu..apa2 pun jumpe doktor dulu..even kamu ada ilmu tapi lebih baik jumpa yg lebih pakar? okay? taraaa..bye2

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 orang doakan kesejahteraan aja..:

SOULMATE is said...

TAHNIAH aja!hpy for u!

::Aja:: said...

thanks!hehe